Litar jag mer på dig om du är genomskinlig?

Genomskinlighet. Transparens, vart är den och varför är den lite av en bristvara i dagens samhälle. Jag hade gärna sett fler organisationer jobba så transparent det bara går, och det gäller inte bara vinstdrivande företag. Friidrottsförbundet hade nog fått lite mindre skit om de inte dragit ut på historien med Aregawi till exempel (Landén & Sunnervik 2016). Detta är bara ett av många exempel där lite ökad transparens skulle inneburit att ett anseende kunde förbli lite högre istället för att dippa på grund av att man stänger dörrarna för insyn. Än värre känns det kanske på grund av att man i dagarna innan valde att vara väldigt kryptisk i sina svar angående Aregawi, vilket bara ökar osäkerheten om vad man sysslade med på idrottsförbundet. Sedan om jag ska vara demokratiskt och ge båda sidor en chans så finns det säkert ett stort reglemente som styr över vad som får komma ut i media och inte under pågående utredning, men då bör man också göra detta klart.

Coombs och Holladay (2010:43) talar om hur transparens ofta ses som en kvalitetsstämpel hos en organisation. Transparens ska betyda att man är genomskinlig i sin handling och innefattar även fri insyn (Ibid.). Samtidigt så menar vissa forskare att man som organisation inte kan avslöja all sin information eftersom det är väldigt opraktiskt. Man talar också om transparens mer som ett verktyg som man kan använda sig av som organisation istället för en kvalitet som man besitter (Coombs & Holladay 2010:44f).

Några som fått utstå hård kritik de senaste veckorna för sin bristande transparens är SVT, som med melodifestivalen (efter detta refererat som mello) varit på tapeten. Mello och cirkusen som rör denna festival har dragit fram genom land och rike och dragit in tittarsiffror och lockat stor exponering, men vilka är det som sponsrat festivalen (Paulsson 2016). Att mystifiera eller att dölja vilka som är med och finansierar denna produktion förutom vi skattebetalare känns lite skumt. Visst vissa av sponsorerna får sin plats i TV-rutan, men varför dessa och till vilket värde? Det framgår av Paulsson’s (2016) artikel att mello sponsras men hon undrar av vilka, och vilken form av demokrati det är som Svt lever i när de inte behöver förklara vilka de är som står bakom evenemanget. Jag är beredd att hålla med Johanna Paulsson (2016), Svt är public service och bör därför vara transparenta i sina ageranden samt att det uppkommer en viss mystik i vilka sponsorerna är och vilka som kan sitta på den makten och den kontakten. Samtidigt som det finns ett dilemma i själva sponsorbiten hos SVT, så har jag fruktansvärt svårt att förstå hur de klarar att ha vissa produktioner utan sponsorer, hur är det ens ekonomiskt möjligt. Mello visar sig visst bara vara toppen på isberget som är sponsrade evenemang hos SVT (Lindqvist 2015). Sponsring får ske i 20 evenemang om året (SVT u.å). Man har också tydligt gått ut från SVTs håll och berätta i klara ordalag om varför sponsring är nödvändigt (Hrustic 2013). Det vi kan säga efter denna debatt är i alla fall att SVT inte är helt transparenta, vilket känns lite tråkigt när det är public service vi pratar om.

En annan debatt som varit på tapeten på senare tid är den om FIFA och det nya ledarskapet. Efter att herr Blatter åkt ut på grund av sitt smusslande och väldigt icke-transparenta förhållningssätt så är nu en ny herre invald (Littorin 2016). Herr Infantino, som ska återställa Fifas skamfilade rykte samt öka transparensen. Men hur återfår man förtroende för en organisation som FIFA? min relation till FIFA är att man inte kan lita på dem. Swann (2014:2) är inne på att relationer kräver tillit och tillit kräver transparens. Littorin (2016) beskriver det ganska väl, alla fina ord om transparens försvinner lätt när man ser samma lyxhotell, limousiner och lobbyister i jakten på rösterna. Jag är benägen att hålla med. För om relationen målas ut som den samma i medier som innan, med lobbyister som jagar röster åt sina delegater stämningen verkar vara den samma, hur ska då min relation kunna förändras? Kan man ha tillit till något man inte har någon insyn i då? Jag känner ju ändå en rätt så hög tillit till SVT trotts att de inte vill berätta om alla sina sponsorer till Mello, så faller kanske Swanns (2014) argument lite där? Men det ligger ändå något i att man får en förhöjd tillit samt ett starkare förhållande till organisationer som visar upp en tydlig transparens, jag har tidigare nämnt Patagonia i bloggen. De arbetar på ett väldigt öppet sätt i hårda tider. Som med deras ull-kris med Ovis 21 (Michelson 2015). Då de öppet gick ut och talade om vad de planerade för åtgärder (Patagonia 2015), och i kommentarsfältet så fick de både ris och ros för den åtgärden.

Vi har tidigare nämnt hur man kan använda transparens som ett slags PR verktyg (Coombs & Holladay 2010:45). Detta ser jag som ett utmärkt tillfälle för att både bygga relationer, och öka tilliten som Swann (2014:2) är inne på. Detta skulle man också kunna uttrycka att Patagonia gör. De gjorde ett inlägg på sin blogg då medarbetare fick berätta om förmånerna med att arbeta hos Patagonia (Patagonia 2016). Självklart när man stöter på sådant här får man vara en gnutta kritisk och anta att de som ställde upp kanske får en extra slant för det, eller att det rent utav är skådisar. Dock så fungerar det, jag tycker jag får insyn i företaget och relationen stärks. Att de i samma inlägg lyckas få med värmande budskap om att stärka familjebanden och berättar om vilka nationella riktlinjer som existerar i Amerika för större företag (Patagonia 2016), stärker så klart bara deras aktiekurs och min relation till företaget. Man kanske kan tycka att jag sväljer allt med hull och hår nu, men samtidigt om jag känner mig själv rätt så skulle jag vara väldigt kritisk mot detta företag om de började visa upp osunda värderingar.

Sammanfattningsvis så känns det som att teoretikerna har rätt i transparensens fördelar, utmaningen för företagen verkar vara att följa transparensens riktlinjer, men om man lyckas bra som i fallet med Patagonia så är jag med på tåget.

 

Refrenser:

Coombs, W Timothy & Holladay, Sherry. (2010).. Första upplagan. West Sussex: Blackwell Publishing.

Hrustic, Edina. (2013). Sponring gör musikfesten möjlig. http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sponsring-gor-musikfesten-mojlig [Hämtad 2016-03-17]

Landén, Petter & Sunnervik, Linus. (2016). Så mörkade förbundet Aregawis doping. http://www.expressen.se/sport/friidrott/sa-morkade-forbundet-om-aregawis-doping/ [Hämtad 2016-03-14]

Lindqvist, Hugo. (2015). DN – SVTs intäkter från sponsring ökar. http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/svts-intakter-fran-sponsring-okar/ [hämtad 2016-03-17]

Littorin, Jens. (2016). DN – Jens Littorin: Svårt att överträffa de FIFA-skandaler som varit. http://www.dn.se/sport/fotboll/jens-littorin-svart-att-overtraffa-de-fifa-skandaler-som-varit/ [Hämtad 2016-03-17]

Patagonia. (2016). Patagonia Supports Paid Leave, You Should Too.   http://www.thecleanestline.com/2016/03/patagonia-supports-paid-leave-you-should-too.html [Hämtad 2016-03-17]

Patagonia. (2015). The Cleanest Line – PETA’s Wool Video [Updated]. http://www.thecleanestline.com/2015/08/petas-wool-video.html [Hämtad 2016-03-07]

Paulsson, Johanna. (2016). DN – Sporten och Schlagern sitter i samma båt. http://www.dn.se/kultur-noje/sporten-och-schlagern-sitter-i-samma-bat/ [Hämtad 2016-03-17]

SVT. (u.å). Sponsring. http://www.svt.se/tittarservice/hitta-svar/program/sponsring [Hämtad 2016-03-17]

Swann, Patricia (2014) Cases in public relations management – the rise of social media and activism. 2a upplagan. Routledge

One thought on “Litar jag mer på dig om du är genomskinlig?

  1. Kul att Patagonia återkommer 🙂 Lite väl begränsad förankring i Coombs/Holladay kan man kanske tycka. Annars bra.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s