Hur många kriser ryms i ett dopingsfall?

Det har de senaste dagarna uppkommit två relativt uppdagade dopningsfall som man nästan inte kunnat undgå att missa, Abeba Aregawi och Maria Sjarapova (Roos 2016a). Båda toppatleter i sina respektive idrotter, friidrott och tennis. De har åkt fast för Meldonium (Ibid.). Meldonium som är en hjärtmedicin som man förövrigt bara bör förtäras i max sex veckor , inte i tio år vilket är perioden som Sjarapova har förtärt substansen (Roos 2016b). Det är inte bara två personliga kriser utan även ett gäng sponsorkriser, förbundskriser och anseendekriser som kan räknas in i denna kris-gryta om du frågar mig. Det är aldrig kul med doping tycker jag, men det är ganska så intressant att se vilka av sponsorerna som hoppar av det sjunkande skeppet eller ej. Samt hur idrottarens land reagerar och även hur internationella och nationella förbund reagerar. I Sverige har vi en relativt låg tolerans gentemot doping. Aregawi riskerar åtta års avstängning på grund av hur våra förbund aktivt motarbetar doping (Durefelt 2016). Sjarapova å andra sidan får inte höra samma hårda jargong från sitt hemland. Då den ryska tennischefen vill att Sjarapova ska spela i OS trots dopingen (Reuters 2016). Normer och värderingar ser olika ut i olika delar av världen, det som verkar självklart för oss, det vill säga ett hård straff mot doping är inte det i andra delar av världen.

Om vi då tittar på vad litteraturen säger om kriskommunikation och då främst modellen som heter situationsanpassad kriskommunikation. Eller SCCT som den här efter kommer benämnas. SCCT innebär att man anpassar sin kommunikation efter situation, historia, nuläge och relationer för att positionera sig på ett effektivt sätt i krisen (Coombs & Holladay 2010:247f). Den verkar genomtänk och bra på många sätt, och jag skulle nog själv applicera den på kriser som inte slår internationellt. För den lucka jag ser i modellen är att den inte går att applicera i globala kriser då kultur, värderingar och normer inte ser lika ut i alla länder. John Milton-Smith (2002:132ff) är inne på samma sak och menar att globaliseringens effekter är komplicerade vilket kan orsaka problem. Samtidigt om man talar om doping så finns det olika syn på varför man kanske dopar sig mer i vissa än andra länder, samt att man de länder som inte dopar sig kanske visst gör det men inte åker fast (Gudiol 2013).

Det som jag menar kan bli problemet för de som applicerar SCCT-modellen i global skala är att medan acceptansen mot doping i Ryssland känns ganska så hög så är den i Sverige väldigt låg. Därför bör anpassningen av kommunikationen förutom påverkan av historia och relationer också påverkas av de skillnader i normer och värderingar som finns mellan olika befolkningsgrupper på jorden. Kanske är jag lite långsökt nu eller rent utav ute på tunn is, men det var en tankebana som öppnades i samband med teoriträffen och dopingsavslöjanden vi stötte på så jag bestämde mig för att dela med mig av mina tankar likväl.

Sjarapova (Sharapova 2016) själv tar på sig fullt ansvar, hon informerar allmänheten, hon spekulerar dock lite men inte mycket. Hon är öppen och låter media ställa frågor, samt är sin egen talesperson. Swann (2014:158f) rekommenderar bland annat att man vid en kris sätter allmänheten först, tar på sig ansvaret, är ärlig, tar emot pressens frågor och utser en talesperson. Sjarapova agerar faktiskt utifrån att detta är en kris därför borde det också vara en. Annars kan jag ibland tycka att det är ganska svårt att avgöra vad som är en kris eller inte.

Om vi tittar på den företagsmässiga biten av Sjarapovas dopinghärva så har väldigt många företag valt att avbryta sina kontrakt med henne, dock så har head valt att fortsätta samarbetet (Törner 2016). Head tycker alltså att det är ok att dopa sig så länge man gör det av misstag?

Förbundsmässig så fick friidrottsförbundet utstå hård kritik för sin hantering av fallet Aregawi. Och medias rubriksättning berättar om vad Aregawis klubb hade att se fram emot – “Hammarby håller krismöte om Aregawi” (Nordenhell 2016). Framing hoppar vi över att prata om, medias makt är vad den är. Men en kris blir väl en kris när den stora massa anser att det är en kris, inte när du som organisation anser att det är en.

 

Referenser:

Coombs, W Timothy & Holladay, Sherry. (2010). PR Strategy and Application – Managing Influence. Första upplagan. West Sussex: Blackwell Publishing.

Gudiol, Josef. (2013). I vissa länder dopar man sig mer än i andra. http://tranastyrka.se/doping-inom-friidrotten/ [Hämtad 2016-03-12]

Durefelt, Filip. (2016). Aregawi kan stängas av i åtta år. http://www.svt.se/sport/friidrott/svenska-friidrottsforbundet-moter-pressen/ [Hämtad 2016-03-12]

Milton-Smith, John. (2002). Ethics, the Olympics and the Search for Global Values. Journal of Business Ethics, 35(2), pp.131-142.

Reuters. (2016). Russia tennis chief still expects Sharapova to play at Olympics. http://www.reuters.com/article/us-tennis-sharapova-russia-idUSKCN0WA0SJ [Hämtad 2016-03-12]

Roos, Pontus. (2016a). Maria Sjarapova erkänner doping.      http://www.dn.se/sport/maria-sjarapova-erkanner-dopning/ [Hämtad 2016-03-12]

Roos, Pontus. (2016b). Sjarapovas medicin ska användas i max sex veckor. http://www.dn.se/sport/sjarapovas-medicin-ska-anvandas-i-max-sex-veckor/ [Hämtad 2016-03-12]

Sharapova, Maria. (2016). Youtube – Maria Sharapova Press Conference March 7th 2016 12:00 PM PST. https://www.youtube.com/watch?v=vWxoG3FrmlU [Hämtad 2016-03-12]

Swann, Patricia (2014) Cases in public relations management – the rise of social media and activism. 2a upplagan. Routledge

Törner, Amanda. (2016). Head fortsätter att sponsra Maria Sjarapova. http://www.dagensmedia.se/medier/event-sponsring/head-forsatter-sponsra-maria-sjarapova-6432559 [Hämtad 2016-03-12]

 

One thought on “Hur många kriser ryms i ett dopingsfall?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s