Policyskifte

Hur skapar och vidhåller man ett gott anseende? Ett rykte så starkt att människor är villiga att stå i ur skur för att få ta del av varumärket. Varumärken som lyckas med detta har oftast fanatiska anhängare på samma sätt som idrottslag har. Detta tänker jag att just Apple har. Coombs och Holladay (2010:170) menar att ett bra rykte kan ge ett helt gäng fördelar, däribland: Fler kunder. Motiverade anställda. Intresse för utomstående att investera. Mer tillfredsställda anställda. Man skulle väl kunna räkna upp en rad företag som man tycker lyckas i detta: Apple, Ikea, Patagonia med mera. Själv har jag arbetat för företag som lyckas i vissa anseenden men misslyckas i andra vilket får mig att tro att det är väldigt lätt att dåligt rykte sprids så länge det bara existerar ett litet uns av missnöje.

Rykteshantering är kanske något av det viktigaste som finns idag för såväl stora som små företag. Det som känns kanske mest ironiskt är hur vår egen bransch alltid jobbar i konstant motvind i och med det egna ryktet (Örum 2014). När man skrapar lite på ytan så verkar ingen nöjd (Wisterberg 2012). Vad signalerar det egentligen om branschen i sig? Tack herr Wisterberg (2012) och Dagens Media för den upplyftande undersökningen. Kanske kommer den nu pågående skiftningen bort från ordet PR-  och till kommunikations-byrå fungera?

Vi tar några steg bort från den branschen och tittar på vad som händer med det aktiva- och förebyggande arbetet med anseendet i andra frågor. Jag gillar ju att använda Patagonia som exempel, som för något år sedan var det på tapeten hur man använda etiskt tveksamma metoder i hanteringen av de djur man använder ullen ifrån (Michaelson 2015). Patagonias leverantör Ovis 21 använde helt klart moraliskt och djur-etiskt tveksamma metoder i behandlingen av fåren (Graham 2015). Man gick ganska fort ut från Patagonias håll och tog ställning (The Cleanest Line 2015), och visade upp en sällan skådad transparens, samtidigt som man lämnade kommentatorsfältet öppet så att en forumdiskussion kunde fortgå. Coombs och Holliday (2010:209) menar att det är på ett liknande sätt issues management kan fungera, men utgången av diskussionerna blir svårare att kontrollera. Man menar också att innebörden av issues management handlar om att ändra och sätta en standard för hur man handlar och agerar i bestämda situationer (Coombs & Holliday 2010:204). Patagonia handlar i så fall tydligt inom ramarna för issues management. Eftersom de i tydligt går ut och visar på hur de genom åren ändrat sin policy för att få en sundare djurvård inte bara för det egna varumärket utan även för branschen i stort. En väldigt fin form av issues management som förmodligen också kommer leda till ett högre anseende, då människor vill ta del av varumärkets transparens och öppenhet genom att konsumera det. Det är spännande att se hur företags kriser eller nästan-kriser kan påverka issues managementarbetet. Men ett väl förberett företag har arbetat ut sina riktlinjer för olika händelser redan innan de händer. Den planerade kommunikationen borde därför bli allt viktigare i ett samhälle där kommunikationen strömmar snabbare.

Ps. Kommentarerna på Patagonias inlägg hos The Cleanest Line är fantastiskt roligt, läs!

Skärmklipp 2016-03-31 16.42.25

 

Referenser:

Coombs, W Timothy & Holladay, Sherry. (2010). PR Strategy and Application – Managing Influence. Första upplagan. West Sussex: Blackwell Publishing.

Graham, Marty. (2015). Buisness insider – A horrifying new PETA video shows Patagonia’s wool supplier skinning and mutilating live lambs. http://uk.businessinsider.com/r-peta-animal-cruelty-video-prompts-probe-by-apparel-maker-patagonia-2015-8?r=US&IR=T [Hämtad 2016-03-09]

Michelson, Megan. (2015).Outside Online – What Patagonia Has to Say About That Horrifying PETA Video – The company’s response was fast. And honest. http://www.outsideonline.com/2058666/mystery-ranchs-new-backpacks-bring-special-ops-standards-masses [Hämtad 2016-03-09]

The Cleanest Line. (2015). The Cleanest Line – PETA’s Wool Video [Updated]. http://www.thecleanestline.com/2015/08/petas-wool-video.html [2016-03-09]

Wisterberg, Erik. (2012). Dagens media – Så tycker PR-konsuletena om sitt jobb egentligen. http://www.dagensmedia.se/medier/pr/sa-tycker-pr-konsulterna-om-sitt-jobb-egentligen-6119637 [2016-03-09]

Örum, Oscar. (2014). Dagens opinion – Patrik Westander: Byråernas fel att pr-branschen har dåligt rykte. http://dagensopinion.se/patrik-westander-byr%C3%A5ernas-fel-att-branschen-har-d%C3%A5ligt-rykte [Hämtad 2016-03-09]

BILDKÄLLA:

The Cleanest Line. (2015). The Cleanest Line – PETA’s Wool Video [Updated]. http://www.thecleanestline.com/2015/08/petas-wool-video.html [2016-03-31]

 

One thought on “Policyskifte

  1. Bra! Men visst hade du kunnat “serva” oss med urklipp på några av de bästa/roligaste kommentarerna som du hänvisar till i texten 😉

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s